Zoeken

Overzicht der vaartuigen in Dienst der Zeeschelde te Dendermonde.

1-SCALDIS I: Alias de sigaar Afm: 14,50m x 2,30m x 1,02 diepgang ledig,  bouwjaar 1904 in dienst tot 1975,   werd gebruikt voor allerhande opmetingen, Politie dienst, controles op zandbaggeren, verlichting, peilingen enz. In de oorlog van 1914/18 gebruikt door de Duitsers als patrouillevaartuig met gedeeltelijke bemanning personeel van dienst Zeeschelde.

 


Enkele bemanningsleden van de Zeeschelde zijn toen met het vaartuig gevlucht naar Nederland. De Duitsers lieten na iedere dienstreis hun overjassen en kepies aan boord hangen en met deze uitrusting gekleed als Duitsers en op gevaar van hun leven, zijn ze toen met de Scaldis I, gevlucht naar Nederland, welke toen neutraal gebied was, de Scaldis I is in 1915 teruggekeerd naar Antwerpen.
De Scaldis I en de nieuw gebouwde Minerva, waren toen de twee schepen welke de dienst verzekerde tussen de twee oorlogen.
Na de oorlog van 1940-1945 deed een gedeelte van het personeel dienst op Scaldis I, de hydrografie werd toen verder uitgevoerd door nieuwe schepen, De Parel, Krankenloon, Prosper , deze schepen werden bemand door  personeel van het Ministerie van Verkeerswezen, de bemanning van de Scaldis I, weigerde om bij Verkeerswezen te gaan en bleven liever bij de Zeeschelde.

scaldis (22)
              
    SCALDIS I: Alias de sigaar aan de steiger te Dendermonde

 

MINERVA: Bouwjaar 1920 tot 1940  in dienst.  
Het stoomschip werd gebouwd door een scheepswerf uit het Antwerpense, als ijsbreker en hydrografisch schip,  het was voorzien in die tijd van alle moderne apertuur en had een 7 koppige bemanning.
Anekdote:  Juist voor de tweede oorlog moest de Minerva, met de Minister van Openbare Werken (Arthur Vandenpoorten) en andere functionarissen, een rondvaart doen in Antwerpen, het personeel van de Minerva had de opdracht gekregen om piekfijn uitgedorst opgesteld aan boord te staan, om de functionarissen te begroeten. De Minister heef toen beslist dat het personeel van de vaartuigen vanaf toen een marine uniform moet dragen en niet gekleed gaan met allerhande kledij en hoofddeksels.
In 1940 werd door de Regering opdracht gegeven met het schip naar Frankrijk te vluchten samen met de dienst van het Waterschouw,  zij zijn niet verder geraakt dan Dendermonde, waar zij het schip lieten zinken in de Dendermonding, een deel van de bemanning is alsnog naar Frankrijk gevlucht. De Minerva is nadien gelicht en verkocht aan de Frandria uit Antwerpen, waar het tot de jaren 1980 dienst deed als rondvaartboot op de Schelde te Antwerpen.  De schipper van de Minerva, F. Venmans, werd de eerste scheepvaartinspecteur, nadien volgde Straetmans, F. Van Reeht, P. Bogaert, (2003)E. Van de Velde, (2008)Stijn Bosmans.

BW (dienstboot van Bruggen en Wegen te Dendermonde)
De BW is een vaartuig welke is in beslag genomen van de Duitsers, die het achtergelaten hadden in Dendermonde bij de vlucht in 1945, toen zijn onder vuur werden genomen  te Schoonaarde en Dendermonde, door leden van de “Witte Brigade” en waarbij drie Duitsers het leven lieten. De eerste bemanning van de BW in Dendermonde werd aangesteld door ing. Wauthier en Hoofdwachter,  F. De Boom, en als schipper Fred Van Horebeek.  In 1953 werd door de aannemer “De Blende” een aanlegsteiger gebouwd opwaarts de brug van Dendermonde op L.O. In 1957 is Pierre Collaert,  met de BW beginnen te varen, voor ing. Van Bokrijk, vooral voor peilingen van de Schelde, Durme, beneden Nete en Dijle.
In 1961 heeft hij de opdracht gekregen om de BW naar Antwerpen te brengen en Scaldis I over te nemen.
Volgens de verklaring van de schipper van de huidige Scaldis I, lag de eerste Scaldis 1 van 1904,  in 2009 voor een opknapbeurt op de scheepwerf  van “Caron” te Zelzate.

De BW is verkocht aan een familie uit Temse, (Van Der Vieren) omgebouwd als plezierjacht en nog steeds in de vaart,.


scaldis (2)     
              Huidige dienstvaartuig SCALDIS 1,  thuishaven Dendermonde, bouwjaar 1971


Herstellingswerken en verbouwingswerken aan de staatsboot Scaldis 1911 en 1931             
Metallisatie van de romp van de dienstboot  Scaldis 1 in 1927
Bergen in 1967 van gezonken dienstmotorboot  Scaldis 1 (sigaar) en van gezonken vlotsteiger te Dendermonde door de aannemer (De Brandt C.)
In 1969 werden herstellingswerken en verbouwingswerken aan de Scaldis 1 uitgevoerd op de Nieuwe Scheepswerven “De Durme” te Tielrode.
1971 Bouwen nieuwe Scaldis I, Chantier Naval et Ateliers Construction.
De huidige Scaldis I, werd als nieuw vaartuig afgeleverd op 9 december 1971 te Antwerpen en begin 1972 naar Dendermonde gebracht ter vervanging van de Scaldis I (de sigaar).
Bouwen van nieuwe vlotsteiger te Dendermonde voor dienstboot De Blende 1975-1976

P.Piron

 

Foto's Scaldis